Sauna - zdrowie pełną parą

Sauna - zdrowie pełną parą

Rytm serca przyśpiesza, temperatura ciała rośnie, oddech staje się szybszy... Minuty spędzone w saunie procentują – zdrowiem fizycznym i odpornością na stres.

sauna

Korzystny wpływ
Kąpiel parowa poprawia wentylację płuc, pracę nerek, przemianę materii, oczyszcza organizm z toksyn, wyrównuje jego gospodarkę wodną. Regularne korzystanie z sauny korzystnie wpływa ponadto na wydolność organizmu, stymuluje jego system obronny do walki z chorobami, zmniejsza napięcie mięśni szkieletowych, łagodząc bóle mięśni i stawów. A w dodatku -  poprawia nasz wygląd fizyczny – doskonale ujędrnia i wygładza skórę, wzmacnia włosy i paznokcie. Można śmiało powiedzieć, że ma odmładzającą moc.

Stan „sisu”
Według Finów to najwyższe wtajemniczenie, siła woli, wiara w siebie, hart ducha i chęć działania.
To stan optymizmu, zwykle trudny do osiągnięcia w tak chłodnym klimacie. Zima, śnieg i niska temperatura powietrza, tak powszechne w tym kraju, mogą być przyczyną ogólnego zwątpienia, braku chęci do życia. Regularne zażywanie, niezwykle popularnych kąpieli parowych w Finlandii to jeden ze sposobów pokonania marazmu i depresyjnych stanów, droga do osiągnięcia pożądanego – sisu. Wizyta w saunie pobudza przysadkę mózgową do produkcji endorfin – hormonów szczęścia, działa uspokajająco, łagodzi stany nerwowe, pomaga wyzbyć się negatywnych emocji. Jej efektem jest przypływ optymizmu i woli życia. Kąpiele parowe stają się coraz bardziej popularne także w Polsce, zwłaszcza zimą, która także u nas bywa sroga i uciążliwa.

Dla kogo sauna?
Regularne zażywanie kąpieli w parze wspomaga leczenie wielu chorób i dolegliwości. Zaleca się ją przy:

  • chorobie zwyrodnieniowej stawów,
  • chorobach gośćcowych,
  • astmie oskrzelowej,
  • zaburzeniach krążenia obwodowego,
  • stanach zapalnych narządów rodnych,
  • zespole napięcia przedmiesiączkowego,
  • otyłości,
  • tłustej cerze, atopowym zapaleniu skóry, trądziku pospolitym, cellulicie,
  • zniżkach nastroju, meteoropatii, depresji.

Pobyt w saunie powinien obejmować dwa 2-3 cykle, łącznie ok. 40 min. dziennie, maksymalnie 2-3 razy w tygodniu. Czas zabiegu zależy od indywidualnej tolerancji organizmu na ciepło, czy też ogólnego stanu zdrowia.

Oceń artykuł
4,67 / 3 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Agnieszka Chmielińska

Zdjęcia: Tylo / Koperfarm

Polecamy Ci również

Zobacz także