Jak sobie radzić ze zmęczeniem

9
Walka ze zmęczeniem
W walce ze zmęczeniem pomogą m.in. olejki eteryczne.

Większość z nas odczuwa zmęczenie. Zniechęca nas to do pracy, jakiejkolwiek aktywności, wywołuje frustrację i psuje nastrój.

Nasza energia zamiast na aktywność jest zużywana na walkę z wszechogarniającą nas sennością. Co tak naprawdę dzieje się z nami?
Lista przyczyn może być długa, znajdują się na niej zarówno choroby, jak i konkretne braki w diecie, czy nieodpowiedni tryb życia. Jeśli jednak okaże się, że przyczyną przedłużającego się stanu zmęczenia nie jest choroba, warto poznać kilka sposobów na poprawę samopoczucia i pobudzenie się do większej aktywności.

Szybka pomoc przy zmęczeniu

  • Jeśli akurat nie mamy czasu na kąpiel, wystarczy wmasować parę kropel olejku lawendowego w skronie i odpocząć przynajmniej parę minut.
  • Aby szybko pokonać zmęczenie i dokończyć rozpoczętą, ważną pracę, można wdychać olejek z mięty pieprzowej. Wystarczy zmoczyć olejkiem chusteczkę i przyłożyć ją do nosa.
  • Bardziej skuteczna jest relaksacyjna kąpiel z dodatkiem kilku kropel mięty pieprzowej i rozmarynu.
  • Jedną z przyczyn zmęczenia może być narastający stres. Najskuteczniejszą i najprzyjemniejszą z metod uspokojenia nerwów jest kojąca, gorąca kąpiel. Wystarczy dodać do wody nieco olejku lawendowego lub suszonych kwiatów lawendy, włączyć ulubioną muzykę, zapalić parę świec i zapomnieć o problemach Pozwólmy sobie na chwilę tylko dla siebie. Lawenda od zarania wieków była stosowana jako środek na uspokojenie i ukojenie nerwów, ale by dać jej szansę na zadziałanie, musimy znaleźć dla siebie chwilę na spokojny i niczym niezakłócony relaks.
  • Jednym ze sposobów walki ze zmęczeniem jest metoda indyjskich joginów. W tym celu należy ułożyć się na plecach, tak by stopy znalazły się wyżej od głowy. Można podłożyć pod stopy wałek lub kilka poduszek. Wymusza się w ten sposób, zwiększony przypływ krwi do mózgu.

Dieta w walce ze zmęczeniem

  • Jedz potrawy bogate w błonnik. Sprawiają one, że stężenie cukru we krwi wolniej spada.
  • Jedz mniej pokarmów zawierających biały cukier i białą mąkę. Stężenie cukru we krwi szybko po nich rośnie i równie szybko spada.
  • Zdrowiej zjeść kilka mniejszych posiłków, zawierających nie więcej niż 300 kal niż 2-3 duże.
  • Zadbaj o uzupełnienie potasu w organizmie. Potas jest ważnym przewodnikiem impulsów w układzie mięśniowym i nerwowym.

Płyny pomagające zmniejszyć zmęczenie

  • Pij dużo, co najmniej 1,5 litra, najlepiej czystej niegazowanej wody mineralnej lub niesłodzonej herbaty ziołowej.
  • Ogranicz picie napojów zawierających kofeinę i cukier.
  • Pamiętaj, alkohol obniża wrażliwość centralnego układu nerwowego i stężenie cukru we krwi. Unikaj go.
Oceń artykuł
3,67 / 6 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i dodaj swój komentarz

Autor: Beata Kubiak

Polecamy Ci również

Zobacz także