Jak korzystać z sauny

Jak korzystać z sauny

Kąpiel parowa to dobrodziejstwo dla ciała i ducha. Aby przyniosła zamierzony efekt, powinniśmy korzystać z niej umiejętnie.

sauna parowaDo kąpieli parowej należy się odpowiednio przygotować. Odwołajmy się do Finów, dla których stała się ona rytualnym obrządkiem, towarzyszącym przez całe życie - od urodzenia aż do śmierci. Ich stare przysłowie mówi: Dwa miejsca są święte: kościół i sauna.

Przygotujmy się więc duchowo oraz fizycznie. Nie powinniśmy iść bezpośrednio po jedzeniu ani także głodni. Możemy wypić trochę herbaty lub soku owocowego przyśpieszającego pocenie. W żadnym wypadku nie należy spożywać alkoholu.

Krok po kroku
Po umyciu się pod ciepłym prysznicem i dokładnym wypłukaniu przechodzimy do wnętrza. W saunie przebywamy do czasu, kiedy nastąpi silne pocenie się ciała i uczucie ciepła. Oddychamy ustami, aby nadmiernie nie wysuszyć śluzówki nosa. Czas pobytu zależy od naszego samopoczucia, nie powinien być jednak dłuższy niż 8-12 minut. Uzależnia się go od temperatury i wilgotności powietrza, a także od kondycji użytkownika. Początkujący wytrzymują zwykle krócej od stałych bywalców. Normalna temperatura wynosi od 70° do 120°C, a praktycznie najczęściej od 90° do 110°C. Najgoręcej jest oczywiście tuż pod sufitem, na najwyższych ławach, dlatego nowicjusze zaczynają zwykle od najniższych.

Następnym etapem tego rytuału jest chłodzenie ciała. Może się odbywać pod zimnym prysznicem,
w basenie wodą, w rzece, jeziorze, a nawet podczas tarzania się w śniegu. Cykl kąpiel w parze-chłodzenia ciała, możemy powtórzyć nawet trzy razy, ale nie więcej, by nie pozbawić organizmu soli mineralnych i wody. Po ostatnim ochłodzeniu się, powinniśmy umyć ciało letnią wodą bez mydła, aby nadmiernie nie wysuszyć skóry. Ta końcowa kąpiel wyrównuje temperaturę naszego ciała. Po wizycie w saunie, niezbędne jest uzupełnienie płynów i wypoczynek. Najlepiej otulić się w koc i uciąć sobie krótką drzemkę. Warto wybrać się do sauny tuż przed snem, będzie on głęboki i wartościowy.

sauna w domu

Kto może korzystać z zażywania tych szczególnych kąpieli?
Finowie twierdzą wprawdzie, że każdy kto dojdzie o własnych siłach, ale wskazane jest, aby powyżej 60 lat uprzednio zasięgnąć opinii lekarza. Nie należy korzystać z sauny w trakcie trwania jakiejkolwiek choroby. Niewskazana jest osobom chorym na niewydolność krążenia, nadciśnienie pochodzenia nerkowego z niewydolnością nerek, przewlekłe zapalenie nerek, kamienicę nerkową, padaczkę, nadczynność tarczycy oraz przy zaburzeniach neurowegetatywnych. Dzieci mogą korzystać z sauny od najmłodszych lat, ale pobyt nie może być dłuższy niż 5 minut. Stwierdzono, że są wtedy bardziej odporne na infekcje, mają lepszy apetyt i lepiej śpią. Dla kobiet korzystanie z sauny jest polecane także ze względów kosmetycznych, a jak mówią panowie: w godzinę po wyjściu z sauny, kobiety są najpiękniejsze.

Oceń artykuł
5,00 / 2 głosów
Co sądzisz na ten temat
Zaloguj się i skomentuj pierwszy

Autor: Adam Sauna

Zdjęcia: Adam Sauna

Polecamy Ci również

Zobacz także